5 Langkah-Langkah Keselamatan Apabila Mengambil Pemulihan semula jadi

5 Langkah-Langkah Keselamatan Apabila Mengambil Pemulihan semula jadi

Makanan tambahan herba adalah perniagaan yang besar hari ini, tetapi mengambil berat yang perlu diambil apabila menggunakan mereka untuk diet dan kesihatan tujuan. Pada umumnya, ia boleh didapati di kaunter tanpa preskripsi doktor, jadi tanggungjawab bagi penggunaan yang selamat jatuh pada pengguna. Walau bagaimanapun dalam mengatakan bahawa, kebanyakan makanan tambahan herba atau vitamin yang agak selamat selagi ia digunakan secara bertanggungjawab.

Antara yang paling popular (yang digunakan secara meluas) ubat semula jadi adalah: Bawang Putih, Echinacea, Ginkgo, Saw Palmetto, Cranberry, Ginseng, St Johns Wort, dan Susu Thistle. Ia digunakan setiap hari oleh ratusan ribu (jika tidak berjuta-juta) orang setiap hari, jadi penggunaannya dianggap sebagai semunasabahnya selamat dalam pelbagai situasi. Walau bagaimanapun, makanan tambahan herba walaupun biasa seperti St Johns Wort diketahui berinteraksi dengan beberapa ubat-ubatan, jadi elemen penjagaan wajar.

Berikut adalah beberapa langkah berjaga-jaga yang anda mungkin suka untuk mempertimbangkan apabila mengambil makanan tambahan herba:

1. Sentiasa membaca label sebelum membeli ubat semula jadi herba. Baca apa tablet mengandungi, dos yang disyorkan, dan mengambil perhatian apa-apa amaran atau langkah berjaga-jaga yang disenaraikan pada label.

2. Melakukan kajian menggunakan beberapa laman web kesihatan bereputasi (atau buku rujukan) untuk menentukan manfaat dan kesan sampingan yang berpotensi daripada apa-apa remedi herba yang anda perlu tahu lebih lanjut mengenai.

3. Jika anda mempunyai keadaan kesihatan yang serius, atau menyusukan anak, atau hamil, atau jika anda mengambil ubat-ubatan lain (atau ubat bukan preskripsi), kemudian berunding dengan pembekal penjagaan kesihatan anda (Doktor) sebelum menggunakan apa-apa makanan tambahan.

4. Beli hanya jenama yang bereputasi ubat semula jadi.

5. Jika anda mempunyai sebarang soalan atau kebimbangan, berunding dengan ahli farmasi berlesen (atau pakar kesihatan). Sedar bahawa kedai-kedai makanan kesihatan secara amnya mengambil kerja orang-orang jualan, yang tidak terlatih dan berkelayakan sebagai profesional penjagaan kesihatan. Mereka adalah kakitangan jualan!

Walaupun ubat-ubat herba dan makanan tambahan tidak biasanya dikategorikan sebagai dadah atau ubat-ubatan, dalam beberapa kes mereka boleh menjadi berbahaya dan mempunyai kesan sampingan. Tahu apa yang anda mengambil sebelum memasukkannya ke dalam mulut anda.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar