5 Tips Penting untuk Mencegah Berpeluh berlebihan

5 Tips Penting untuk Mencegah Berpeluh berlebihan

Berpeluh berlebihan adalah satu isu kesihatan. Ia bukanlah penyakit itu sendiri, tetapi ia adalah keadaan dicipta oleh beberapa penyakit lain seperti kencing manis, obesiti atau sebarang gangguan yang berkaitan dengan kebimbangan. Ini dipanggil hyperhydrosis. Walaupun tidak ada bahaya kesihatan yang ketara disebabkan oleh berpeluh berlebihan namun ia boleh menjadi sukar untuk menanggung pada masa-masa terutama pada musim panas. Berikut adalah beberapa petua untuk mencegah peluh berlebihan yang boleh membantu anda keluar dari masalah ini.

Anti-perspirants

Untuk mengelakkan peluh berlebihan, perspirants anti boleh digunakan. Apabila anda membeli satu, pastikan ia mempunyai kepekatan klorida aluminium yang tinggi. Ini adalah orang-orang yang terbaik untuk digunakan untuk menetapkan cepat dalam mencegah berpeluh.

Cukup minum air

Pastikan anda minum air yang mencukupi. Ini akan membuat badan anda terhidrat dan mencegah peluh berlebihan. Satu jumlah yang mencukupi air sejuk akan mengekalkan suhu dalaman badan ke bawah. Ia adalah satu mitos bahawa jika anda minum lebih banyak, anda akan berpeluh lebih.

Elakkan Beberapa Makanan dan minuman

Jika anda ingin mencegah peluh berlebihan, anda perlu mengelakkan makanan berminyak, kaya dan pedas. Mereka mempercepatkan metabolisme. Juga mengurangkan pengambilan kafein kerana sebab yang sama. Minuman berudara, coklat, koko dan juga ubat penurunan berat badan juga mencetuskan peluh. Ejen pedas seperti bawang dan bawang putih meningkatkan suhu badan dan dengan itu menyebabkan lebih banyak berpeluh. Alkohol juga dehydrates badan anda. Ia menyingkirkan cecair dalam badan anda meningkatkan suhu dalaman. Selesaikan masalah juga.

Nutrien penting untuk Tambah dalam Diet anda

Diet anda perlu menjadi kaya dengan kalsium, protein dan vitamin B Complex. Ikan, telur, daging tanpa lemak, sayur-sayuran hijau, buah-buahan segar dan kacang kaya dengan kedua-dua protein dan vitamin. Kalsium adalah penting untuk mencegah peluh berlebihan. Ia menyediakan badan anda untuk menangani tekanan, punca saka hyperhydrosis.

Ikuti Santai

Berpeluh yang berlebihan boleh menjadi kitaran ganas. Anda di bimbang tentang hakikat bahawa anda berpeluh lebih, ini membuatkan anda malu. Ini menyebabkan tekanan adalah lebih berpeluh. Cuba untuk berfikir tentang sesuatu yang lain. Pastikan diri anda dialihkan untuk mencegah peluh berlebihan.

Tips tambahan

Selain daripada semua di atas, tidak memakai kain sintetik. Pergi untuk yang kapas, mereka bergaya, di dalam dan selesa pada masa yang sama.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar