Ayurvedic Herbal Remedies

Ayurvedic Herbal Remedies

Ilmu penyembuhan holistik dirujuk sebagai Ayurveda bermaksud sains kehidupan, dan ia berkaitan dengan rawatan holistik penyakit dan juga cara hidup yang menekankan pencegahan penyakit di tempat pertama.

Penggunaan ubat-ubat herba Ayurveda membantu individu memastikan kedua-dua kesihatan fizikal dan mental tanpa perlu bimbang tentang kesan sampingan yang berbahaya kerana herba adalah bahan-bahan semula jadi. Walau bagaimanapun, terdapat dua faktor utama dalam kejayaan ubat-ubat herba Ayurveda:

Kualiti bahan-bahan yang digunakan
Bagaimana makanan tambahan yang dihasilkan.
Populariti makanan tambahan herba adalah pada paras yang tinggi kerana lebih ramai orang mencari cara-cara untuk meningkatkan kesihatan dan gaya hidup mereka dengan cara yang semulajadi. Ini adalah salah satu sebab mengapa terdapat begitu banyak kajian saintifik herba dan ekstrak herba; dan hasil penyelidikan menunjukkan faedah mengambil makanan tambahan herba, khususnya bersama-sama dengan gaya hidup yang sihat, termasuk diet yang sihat.

Apa penyakit atau penyakit boleh Ayurveda ubat-ubat herba kesan?

Pakar-pakar perubatan Ayurveda menggunakan ubat-ubat herba semulajadi, bukan toksik dan tidak invasif untuk membantu melegakan masalah yang berkaitan dengan tekanan dan juga metabolik dan penyakit kronik. Terdapat sebenarnya, agak beberapa keadaan yang boleh dirawat, termasuk artritis, radang usus, masalah imun, obesiti, jerawat dan masalah kulit yang lain, asma, kebimbangan, kemurungan dan gangguan saraf, alahan, selesema, penyakit jantung, kencing manis, obesiti , sindrom keletihan yang kronik, selesema dan selesema, darah tinggi, insomnia, dan ulser

Beberapa herba yang biasa digunakan dan tujuannya:

- Aloe Vera digunakan secara luaran untuk merawat luka terbakar dan luka-luka kulit. Ia juga boleh didapati untuk kegunaan dalaman dengan faedah berasas untuk menangani masalah sembelit.

- Bawang putih adalah herba yang biasa digunakan untuk memerangi masalah kolesterol disebabkan oleh tabiat makan yang buruk daripada gaya hidup moden kita. Ia berfungsi dengan mengurangkan kolesterol tidak baik dan lipid daripada darah.

- Bitter Goard / Melon atau dikenali sebagai Karela telah terbukti secara klinikal untuk membantu orang yang mengalami diabetes kerana sifat-sifatnya daripada gula darah.

- Triphala mungkin ubat herba yang paling popular kerana ramai telah mendapati bahawa ia membantu mengawal pergerakan usus. Walau bagaimanapun, ubat herba ini mempunyai ciri-ciri yang juga boleh membantu meningkatkan peredaran, menyediakan antioksidan, mengurangkan tekanan darah, meningkatkan fungsi hati, membantu dalam penurunan berat badan, dan merupakan anti-radang di kalangan pelbagai faedah lain termasuk ciri-ciri anti-kanser.

Terdapat juga beberapa herba penting lain yang berkaitan dengan Ayurveda, termasuk Ashwagandha dan Shilajit yang merupakan herba anti-penuaan.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar